Rakúsko 10. januára (VaticanNews)
Susanne Kummerová, riaditeľka Inštitútu bioetiky Rakúskej biskupskej konferencie, víta návrh na celosvetový zákaz takzvaného náhradného materstva, praxe, ktorú pápež František začiatkom tohto roka vo svojom príhovore veľvyslancom pri Svätej stolici označil za „odsúdeniahodnú“.
„Pápež František jasne hovorí, že náhradné materstvo je v rozpore s koncepciou ľudských práv vo vzťahu k deťom a ženám,“ uviedla Susanne Kummerová, generálna riaditeľka Inštitútu pre bioetiku IMABE Rakúskej biskupskej konferencie so sídlom vo Viedni, v súvislosti s pápežovým príhovorom v pondelok 8. januára k diplomatickému zboru akreditovanému pri Svätej stolici, v ktorom označil prax tzv. náhradného materstva za „odsúdeniahodnú“. „Dieťa je vždy darom a nikdy nie predmetom zmluvy,“ povedal František diplomatom zo 184 krajín sveta a požiadal medzinárodné spoločenstvo, aby sa usilovalo o medzinárodný zákaz tejto praxe.
Bioetička v rozhovore pre Vatican News zopakovala pápežovu výzvu: „Neexistuje nič také ako eticky čisté náhradné materstvo, pretože deti sú komercionalizované.“ Dodáva, že pápež obracia svoju pozornosť na deti aj ženy, ktoré sú psychicky a fyzicky zneužívané, keď vstupujú do tzv. reprodukčného priemyslu. Podľa bioetičky, ktorá sa odvoláva na viaceré odborné štúdie, „veľmi často tieto ženy pochádzajú z chudobných pomerov, nachádzajú sa vo vzťahoch závislosti a samy zažívajú dramatické situácie, keď sa musia vzdať dieťaťa, ktoré porodili, pretože je to zmluvne stanovené“.
Susanne Kummerová vníma pápežovu výzvu ako výzvu na rešpektovanie „ľudskej ekológie“, čo je termín, ktorý Benedikt XVI. použil už vo svojom prejave v nemeckom Bundestagu v roku 2011. Pripomína paradoxnú štúdiu o právach zvierat, ktorá zistila, že chovatelia psov v Kanade sú zo zákona povinní nechať šteňatá s matkou aspoň tri mesiace pred ich predajom, aby ich netraumatizovali. „V náhradnom materstve sa náhradné matky musia v priebehu niekoľkých hodín vzdať svojich novorodencov, pretože zadávatelia zaplatili a chcú dieťa,“ upozorňuje. „Som presvedčená, že pápežova základná zásada znie: prírodu a ekológiu môžeme chrániť len vtedy, ak budeme rešpektovať aj ľudskú ekológiu, ak budeme chrániť aj seba samých spôsobom, ktorý je primeraný ľudským bytostiam.“
Susanne Kummerová uvádza, že na pápeža sa nedávno obrátili niektorí mladí ľudia, deti pochádzajúce z náhradného materstva. Medzi nimi je aj francúzska ateistka a feministka Olivia Maurel, ktorá sama tiež podporuje zákaz tejto praxe. Maurelová na vlastnej koži zažila, čo znamená byť produktom obchodu. Hovorí, že je to ponižujúci postup… „Traumatizujúce je najmä to, že nejde len o odlúčenie od biologickej alebo genetickej matky, ale skôr o celý koncept existencie človeka, ktorý je od začiatku spojený s tým, že bol ako dieťa vymenený za peniaze. Preto požiadala pápeža, aby k tomu zaujal verejné stanovisko,“ vysvetľuje.
Poukazuje aj na politický rámec tejto praxe. Haagska konferencia pre zjednotenie pravidiel medzinárodného práva od roku 2015 pracuje na medzinárodnom právnom rámci pre náhradné materstvo. Len v decembri minulého roka Európsky parlament odhlasoval uznanie rodičovských práv na európskej úrovni bez ohľadu na to, do akého typu rodiny dieťa patrí alebo ako bolo počaté či narodené. Táto norma otvára dvere obchodovaniu s deťmi, hovorí odborníčka na bioetiku. „S telom ženy ani s narodením dieťaťa nemožno obchodovať spôsobom výroby a výmeny tovaru bez toho, aby sa vážne porušili práva jednotlivca. Domnievam sa, že práve na toto chcel pápež dôrazne upozorniť diplomatov a žiadať tak, aby sa tu dodržiavalo medzinárodné právo chrániace ľudské práva.“
Zdroj: VaticanNews, rakúska redakcia