Rím 24. septembra (RV)
Martin Šugár, ktorý pracuje ako historik umenia v Galégii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, absolvoval v polovici septembra bádateĺský pobyt v Ríme. Venuje sa téme rímskych predobrazov milostivého obrazu Trnavskej Panny Márie. Súdny znalec pre umelecké diela a starožitnosti, ktorý prišiel pobyt v rámci grantu Slovenského historického ústavu v Ríme, poskytol rozhovor o obsahovom posolstve a historických súvislostiach tohto obrazu aj Vatikánskemu rozhlasu.
Medzi výnimočné ikonografické charakteristiky milostivého obrazu Trnavskej Panny Márie patrí jej postoj pozorného načúvania a mimoriadne sugestívne gesto zdvihnutých rúk. Historické korene tohto spôsobu zobrazenia siahajú do Byzancie, kde má tento typ ikony označenie Hagiosoritissa. V talianskom prostredí sa ikona označuje ako Madonna Avvocata – advokátka. Jedna z najvýznamnejších predlôh milostivého obrazu Trnavskej Panny Márie sa spája s Bazilikou Panny Márie na Ara Caeli na Kapitole (lat. Basilica Sanctae Mariae de Ara coeli in Capitolium). Pomenovanie Ara caeli znamená „Oltár neba“. V Ríme sa nachádzajú aj ďalšie ikony tohto typu, najstaršia z nich je v Kostole Ružencovej Panny Márie v kláštore dominikánok na Monte Mario.
Zdroj: Vatikánsky rozhlas SK / Jozef Bartkovjak SJ